Sorry! Your browser does not support JavaScript, please enable it if possible.

Möt Årets läsutmanarbibliotek 2024:
Läsning behöver uppmärksammas och få ta plats!

På Edboskolan i Huddinge arbetar bibliotekarie Åsa Klingberg nära lärarkollegorna med lässtrategier, högläsning och hur läsning kan bli en naturlig del i alla ämnen. Dessutom tror man på att hela tiden synliggöra läsningen och att skapa roliga event kopplat till läsning och böcker. Nu har man förärats priset ”Årets Läsutmanarbibliotek” för sitt arbete med att stötta fjärdeklassarna i den nationella lästävlingen.

-   Vi tror på att skicka signalen att läsning är viktigt och leder till positiva effekter för varje elev. Det är vår uppgift i skolan att väcka och underhålla läslust och läsglädje! Till exempel kan vi vuxna vara läsande förebilder och lärare kan arbeta med läsning i alla ämnen, berättar Åsa Klingberg.

Edboskolans bibliotek samarbetar med läraren i svenska som andraspråk, pedagogerna i biblioteket ser till att alla elever kan låna böcker minst en gång per vecka, varje klass får i samråd med lärare en korg med anpassad litteratur att ha i klassrummet. Elever från lågstadiet har halvklass med högläsning och bokprat i biblioteket en gång i veckan. Dessutom skapar man löpande roliga event kopplat till läsning och böcker.

-   Allt som får elever att läsa mer och prova nya böcker är bra. En läsare som blir skickligare och säkrare kommer successivt att välja längre och mer utmanande böcker. Samtidigt kan läsning vara både utvecklande och avkopplande - ibland vill man kanske bara koppla av och ta det lugnt med en lättläst lustläsningsbok.

Nu fortsätter Edboskolans bibliotek sitt systematiska arbete med fokus på lässkicklighet. Vi har ett uttalat uppdrag från förvaltningen gällande just läsning. På Edboskolan träffas samtliga undervisande lärare varje vecka under hela läsåret och arbetar kollegialt med lässtrategier, högläsning och hur läsning kan bli en naturlig del i alla ämnen.

-              Det är viktigt att lärarna får tid att göra läsning prioriterat och att pedagogerna i biblioteket får utrymme att utveckla möjligheterna för böcker och läsning att ta plats. Därefter behöver lärare och pedagoger planera för olika typer av läsning i undervisningen. Elevens egen lässkicklighet kräver övning och mängdträning, både för den som har lätt och för den som har det lite trixigare med att läsa. Därför är flera olika sorters läsning ett måste i skolan och det är lika viktigt med läsflyt, läshastighet och läsförståelse. Allt hänger ihop och kommer i slutändan att påverka elevens betyg, i samtliga ämnen.

3 x roliga aktiviteter för att boosta läsning!

”Poppa läsningen!”

Inför sommarlovet arrangeras ”Poppa läsningen!” för att motverka att elevernas läslust dalar under lovet. Hela maj månad belönades varje läst sida med ett popcorn, vilket resulterade i en stor popcornfest på skolan i juni. Det var drygt 800 elever som poppade läsningen och därför fick skolan köpa in en egen popcornmaskin!

”Läs - och häll vatten över läraren!”

En lärare utmanade eleverna att varje elev som läst ett antal böcker under sommaren, fick hälla en hink med vatten över läraren. Detta filmades och blev ett viralt klipp, vilket ledde till att ännu fler ville läsa.

”Fira & hylla läsutmanarna!”

Under Den stora läsutmaningen 2024 arrangerades en uppstartsfest, vid halvtid i tävlingen bjöds det på hamburgerlunch och högläsning, och slutligen firades målgången. Dessutom ordnade biblioteket små delmålsfiranden i form av guldbokmärken och klistermärken i form av ädelstenar som eleverna kunde hämta efter visst antal lästa sidor.