Sorry! Your browser does not support JavaScript, please enable it if possible.

Bokhyllan

Visualisera era framsteg! Välj en plats i klassrummet där ni under tävlingshösten fyller på med elevernas lästa böcker. I tävlingskitet finns bokryggs-mallar att skriva ut, färglägga, fylla i och sätta upp i er gemensamma bokhylla.

Bild från @bibbleriet

Ordträd

Rita ett stort träd tillsammans som ni sätter upp på väggen i klassrummet. Under utmaningens gång skriver ni sedan in alla nya ord ni lär er, kanske kan en av trädets grenar representera alla verb, en annan adjektiv etc. Tänk vad många nya ord alla kommer att lära sig!

Skyltar till platser i böckernas värld

Visst vill man resa till Narnia, eller kanske till Valleby? Skapa skyltar till alla platser i böckernas värld ni kan komma på. Kanske kan ni ta hjälp av sy- och/eller träslöjdslärare till ert projekt. Sätt upp skylten på en passande plats i skolan.

Pynta klassrum och bibliotek

I tävlingskitet hittar ni bland annat vimplar att skriva ut och affischen Vi deltar i Den stora läsutmaningen. Vilka andra pynt på lästema kan ni hitta på? Pryd klassrum, skolbibliotek, läshörnor, bänkar och böcker!

Skapa bokomslag

Kanske har du läst en bok och känt att omslaget inte riktigt passar innehållet? Gör ett eget bokomslag till din favoritbok, hur skulle det se ut om du fick bestämma?

Klassråd – planera er läshöst tillsammans!

Kom överens om delmål som passar er, till exempel:
• Komma upp i x lästimmar till halvtid
• Läsa x antal böcker i månaden
• Prova nya genrer
• Skriva bokrapporter eller boktips

Kom överens om belöningar om ni når era mål, till exempel:
• Lek på skolgården som barnen gillar
• Baka något gott tillsammans
• Utflykt
• Maskerad och klassfest. Klä ut er till favorit-bokkaraktärer!
• Pyjamasläsning med gosedjur
• Filmvisning i klassrummet

Visualisera gärna era mål i klassrummet!

Här mål med sportiga belöningar i bild från @multimodaltklassrum.

Ljungfalleskolan i arrangerade bok-olympiad där lag tävlade i grenar som boktorn, bokdomino, kast med pixi-bok, bokstafett och balansera bok på huvudet! @ljungfalleskolansbibliotek

Gör gärna egna popcornbägare med mallen som finns i tävlingskitet. Tack för bild @mubarakutbildning.
Tips på filmer som är baserade på böcker: Lasse-Majas Detektivbyrå, Knyckertz och snutjakten, Comedy Queen, Ronja Rövardotter, Nelly Rapp, Apstjärnan, Kapten Kalsong, Alice i Underlandet, Narnia-serien, Rum 213 och Draktränaren.

Dramatisera en bok

Välj en scen ur en bok som ni gör en teater av, kanske när Ronja och Birk träffas för första gången, eller varför inte en läskig scen ur någon av Ingelin Angeborns böcker. Eller kanske någon knasig och kul scen ur Dagbok för alla mina fans!

Reklamfilm

Gör en reklamfilm för en bok. På bokförlagen gör man ofta filmer för att visa upp en bok. Gör en egen för er favoritbok. Låt fantasin flöda! Gör först en plan för hur filmen ska bli, sedan spelar ni in.

Skapa egen bokroulette

Ta en stor kartong och klipp ut en cirkel. Tillverka en pil i mitten som man kan snurra på, kanske av en penna eller av något annat hårt material. Dela in cirkeln i tårtbitar, i varje tårtbit skriver ni ett tema, det kan tex. vara kärlek, poesi, spänning eller fantasy. Snurra på ”pilen”. När ni under utmaningens gång inte riktigt vet vad ni vill läsa så kan ni låta ödet bestämma!

Vik loppor

Klipp ut fyrkantiga pappersark och vik dem sedan till loppor, er lärare vet hur man gör. Under varje flik skriver ni ett tema. Ta med dem nästa gång ni går till biblioteket och be bibliotekarien föreslå en bok på det temat. Använd gärna papper ni kanske redan ritat på för att spara på miljön.

Boktipsa

Skapa en plats i klassrummet där eleverna kan sätta upp omslag på favoritböckerna eller klistra upp elevernas bokrecensioner. I tävlingskitet finns skylten Elevernas bästa boktips att skriva ut. Ställ gärna fram böcker i klassrummet som eleverna kan låna och läsa.

Skriv en argumenterande text

Vi fick ett mejl från Margretelundsskolan i Åkersberga där klasslärare Gunilla Mejrud Davéus berättade om en övning klass 4A gjort: Vi startade med frågan: “Vad är att argumentera?” och sedan pratade vi om vad de tyckte var bra argument för att läsa mycket. Se bild på tavlan. Sedan berättade jag vad det kan innebära att skriva en argumenterande text och så skrev vi tillsammans. Härligt engagemang i klassrummet. Resultatet blev en text som lyfte fram många fördelar med läsning, eleverna skrev bland annat att “Är man ledsen kan man läsa och må bättre. Det kan vara en tröst eller en flykt. När man läser blir man lugn".
Tack för att du delar med dig Gunilla!

Vill du ha fler tips? I tävlingskitet hittar du Inspiration och tips från tidigare deltagare. Läs intervjuer med tidigare års vinnarklasser här.

Tagga gärna @denstoralasutmaningen eller #denstoraläsutmaningen, så delar vi era tips och aktiviteter i våra kanaler!