När Sveriges fjärdeklassare förra höstterminen tävlade om att läsa mest vann klass 4B på Rosendalsskolan i Linköping. Eleverna läste hela 1 timme och 28 minuter/elev/dag! I det här reportaget möter vi den engagerade klassläraren Renate Murken som peppade och stöttade sina elever genom tävlingen, där varje morgon startar med 20 minuters egen läsning.
- Berätta om hur ni arbetat med böcker i klassrummet?
Eleverna tipsar varandra och det blir "lite mode" i vad de läser. Vi tipsar självklart eleverna om olika böcker, böcker på rätt nivå när det behövs. Vi har alltid boksamtal om böcker som alla läser gemensamt. De gemensamma böckerna arbetar vi med förförståelsen och ord och begrepp innan vi börjar läsa. Jag läser kapitlet högt och eleverna följer med i boken, sedan läser de själva och tillsammans. Eleverna skriver läslogg på all skönlitterär läsning utifrån någon given fråga men även en egen tanke om det lästa. Läsa och skriva går hand i hand.
- Hur gick ni tillväga för att hålla läspeppen uppe under tävlingsperioden?
Vi fick läsrapport från Den stora läsutmaningen där eleverna markerade sin lästa tid på klockorna vilket gjorde att de kunde se sin lästid öka visuellt. Det blev en liten morot att få färglägga en tårtbit till, varje morgonläsning gav 4 tårtbitar på klockan. Vi läste för andra, både barn och vuxna på rasterna. En del lektioner gick eleverna till exempel till slöjdsalen och läste eleverna där, det var ett uppskattat inslag.
- Hur visualiserade ni lästiden i klassrummet?
Jag gjorde en liten "Vi har läst..." där jag uppdaterade klassens lästid, antal minuter läsning i skolan veckovis, (vid sidan om att vi fyllde i läsrapporten för klassens läsning). Det är viktigt att visualisera och konkretisera det vi gör för våra elever.
- Har ni lyckats hålla i läsningen även efter tävlingens slut?
Vi har medvetet fortsatt att lyfta in skönlitteraturen i undervisningen. När vi arbetade med vikingatiden så läste vi Drakskeppet, Halvdan och Meia - Bland trälar och gudar och Halvdan och Meia - Hövdingens bägare och främlingens grav. Vi läste Pojken och Tigern på svenskan vilket alla fyror gör på skolan. Vi har även läst delar av Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. På skolan har vi valt ut vissa böcker som eleverna läser i respektive årskurs, en bok per termin.
- Vad är det mest inspirerande i ditt yrke som lärare?
Att göra skillnad <3