Sorry! Your browser does not support JavaScript, please enable it if possible.

Vinnarklassens bästa tips

2022 års vinnarklass 4A på Hallenskolan i Mölndal läste i snitt hela 1 timme och 20 minuter - varje dag under höstterminen. Här är läraren Anna Källgrens bästa tips för att få barn att läsa mer.

Avsätt tid och ro till läsning

Om det blir för korta lässtunder hinner inte de långsamma läsarna komma in i boken och då blir det inte lustfyllt att läsa. Likaså behöver det vara läsro så att det inte finns annat runt omkring som stör eller tar fokus från läsningen.

Var en läsande förebild

Att som vuxen vara en god läsande förebild som pratar och tipsar om böcker ger bra förutsättningar för läsande barn.

Läsmål och belöningar

Att sätta upp delmål och belöningar kan motivera barnen till att komma i gång och hålla uppe läsningen.

Lyssna in vad barnet vill läsa

Ta hänsyn till barnens intresse och vägled utifrån det, samt tipsa om böcker som passar barnets läsnivå.

Läs högt

Högläsning stimulerar barns fantasi och kreativitet – och genom högläsning kan vi skapa ett intresse för böcker och olika historier.

Så fick Anna sina elever att läsa mest

När Sveriges fjärdeklassare förra höstterminen tävlade om att läsa mest vann klass 4A på Hallenskolan i Mölndals kommun. I snitt läste varje elev i klassen en timme och tjugo minuter per dag – och läsintresset håller i sig.

Det är knäpptyst när eleverna som nyss stått på rad utanför klassrumsdörren sätter sig i sina bänkar. ”Nu läser vi tyst en stund”, säger läraren Anna Källgren. Max Andersson, längst bak i klassrummet, tar upp en relativt tjock bok – Monsterskolan av Mårten Melin – och börjar läsa koncentrerat. Vi befinner oss på Hallenskolan i Kållered, i Mölndals kommun. En glänsande pokal vittnar om vinsten klass 4A kammade hem när senaste upplagan av lästävlingen Den stora läsutmaningen avgjordes.

– Min lärarkollega som är ansvarig för skolbiblioteket tipsade om tävlingen, berättar Anna Källgren. Det var andra året den anordnades. Eleverna var extremt motiverade och sugna på att delta. Den här klassen är lite av en tävlingsklass, plus att flera gillade läsning redan innan. Det finns många läsare i klassen.

Lästävlingen startade i mitten av september förra året och avslutades första december. Anna Källgren, som undervisar vinnarklassen i både svenska och SO, förklarar att man under de två och en halv månader som tävlingen pågick började varje lektion med tyst läsning, även SO-lektionerna.

– När eleverna var färdiga med lektionens uppgift fick de dessutom alltid som val att läsa i stället för att göra en extrauppgift. De frågade hela tiden: ”Kan vi läsa mer?”

Utöver att läsa extra mycket i skolan läste eleverna även hemma och hade två olika lässcheman de fyllde i.

– I skolan läste vi nog dubbelt så mycket jämfört med vad vi vanligtvis gör, säger Anna Källgren. Vissa bytte bok varje vecka.

Längre ner i korridoren finns Hallenskolans bibliotek. Anna Källgren konstaterar att det är lyxigt att skolan har ett eget skolbibliotek.

– Den tillgängligheten har varit jätteviktig. Så är det inte på alla skolor, att det finns ett bibliotek. Under hösten fick eleverna också vara med och önska vilka böcker som skulle beställas in. Det blir ju roligare om man får vara med på det sättet, och välja, än om bara vi lärare bestämmer.

Populära bokserier under läsutmaningen har bland annat varit Trädkoja, Splej, Skurkarnas skurk, PAX och Dagbok för alla mina fans.

– Lättsamma serier med mycket humor är tacksamma, säger Emelie Ljungqvist som är både svensklärare och ansvarig för skolbiblioteket. Många gillar även deckare och skräck. Överlag är böcker som finns som serier populära – och bra när man ska läsa mycket.

Anna Källgren berättar att hon och Emelie Ljungqvist samarbetar mycket för att hitta böcker som passar varje elev, både när det gäller intresse och läsnivå.

– Det får inte vara för svårt men inte heller för lätt, menar Anna Källgren. Det är viktigt att lyssna för att förstå elevernas intressen – vad vill de läsa? – och därefter hitta en bok på rätt nivå. Man kan inte släppa fjärdeklassare helt fria, då kan det bli en för tjock bok med för liten text. Det blir inte bra.

Vidare förklarar Anna Källgren att eleverna i klassen även motiverat varandra att läsa mer.

– De som redan var väldigt intresserade av att läsa innan vi började med läsutmaningen kunde motivera de som inte var lika intresserade i grunden. Läsintresset smittade av sig. Det var aldrig något ”vad tråkigt att läsa” – hela klassen var delaktig i tävlingen.

Anna Källgren beskriver lyckan i klassrummet när klass 4A fick veta att de vunnit Den stora läsutmaningen. I vinsten ingick utöver den glänsande pokalen ett besök på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.

– Eleverna var så genuint lyckliga och kramade varandra. Jag får rysningar när jag tänker på det. Det växte fram en fin gemenskap kring tävlingen som jag tror har varit väldigt stärkande för samarbetet i klassen. Man har stöttat och peppat varandra i att läsa och när det stod klart att klassen vunnit var känslan ”vi klarade det som klass, vi vann som en grupp”.

Anna Källgren gör en kort paus innan hon lägger till:

– Jag blev väldigt stolt när jag fick veta att klassen vunnit. De kämpade verkligen. Vinsten gjorde också att klassen blev ännu mer av en läsklass. Jag brukar påminna dem om att de är bäst i Sverige – ”ni är den läsande klassen och så duktiga på att läsa”. Det är både motiverande och stärkande. Jag känner att läsintresset ökat.

Max Andersson som varit en läsare sedan lågstadiet berättar att han precis börjat läsa Monsterskolan-boken.

– Emelie i biblioteket rekommenderade den. Det ska vara lite av en skräckbok. Annars tycker jag mest om komiska böcker, som Kapten Kalsong.

Klasskamraten Svante Rexfelt visar upp den senaste boken i Trädkoja-serien som han nyligen fått. Del 13.

– Trädkoja-böckerna är väldigt roliga med mycket skämt, säger han. Innan lästävlingen tyckte jag inte att det var så kul att läsa – det var svårt att hitta bra böcker – men det har ändrats.

Även kompisen Lovisa Ehnberg tyckte tidigare att det var klurigt att hitta böcker hon gillade och hade inte läst så mycket innan Den stora läsutmaningen. Just nu läser hon Tom Gates fantastiska värld men tipsar annars om Hundmannen-serien som hon tycker om.

Victor Hardie, som också går i klassen, har likt Max Andersson tyckt om att läsa sedan han började lågstadiet. Han gillar både humor- och sportböcker. Han visar upp en bok i serien Fotbollsakademin.

– Den handlar om spelare i Uniteds juniorlag.

Alla fyra klasskompisarna konstaterar att det var roligt att de vann lästävlingen.

– Vår lärare motiverade oss jättemycket, säger Victor Hardie.

– När vi fick veta att vi vunnit blev det kaos i klassrummet, berättar Max Andersson. Men det kändes väldigt bra!

Klassen startar fortfarande morgonlektionerna med tyst läsning, som blir en lugn och mysig start på dagen. Anna Källgren är nu nyfiken på att se hur läsutmaningen påverkat elevernas läsutveckling.

– Vi har ett verktyg vi använder för att bedöma avkodning, läsförståelse och läshastighet. Det ska bli intressant att jämföra resultatet nu med det innan tävlingen. Andra har påpekat ”vilket ordförråd de har”. Jag har också märkt, då jag lyssnat när de läser högt, att många fått ett bättre läsflyt och bättre läsförståelse. Jag tror tävlingen gett resultat – även långsiktigt. Alla ämnen gynnas. Svårare faktatexter blir lättare att ta till sig.

Anna Källgren konstaterar att det ibland kan anses tråkigt och lite töntigt att läsa.

– Men i och med tävlingen har de som redan tidigare var läsare fått briljera och vara förebilder samtidigt som de motiverat de andra. Det är jätteviktigt att uppmuntra de som är duktiga läsare. Det känns som om läsandet fått en annan status.

Hon även även på att forskning visar att läsandet ofta går ner i mellanstadiet jämfört med i lågstadiet.

– Det blir mer och mer telefon och dator. Därför är det jätteviktigt att jobba på, just i fyran, för att bibehålla intresset för böcker och historier. Vi fortsätter läsa och jag försöker prata om vad som är bra med läsning. Jag tror det är något man vinner på i längden, att verkligen ta sig tid att läsa. Det gör så mycket för både fantasin och ordförrådet.

Fotnot: Reportaget gjordes under VT-23. Idag går alla intervjuade elever i femte klass.

Text Lina Norman