Den Stora Läsutmaningen får stöd och idéer av en Advisory Board bestående av Martin Widmark, Marie Trapp, Anne-Marie Körling, Marlen Eskander och Mats Myrberg. Tack för ert ovärderliga engagemang!
Martin Widmark
Författare och fd lärare på mellanstadiet
Martin Widmark är utbildad mellanstadielärare och har arbetat i tio år i Stockholmsförorten Rinkeby. Han har även arbetat med svenska för invandrare. Att öka läsförståelsen bland barn och unga är något som Martin Widmark brinner för och har jobbat med olika läsfrämjande projekt och insatser genom åren. Som barnboksförfattare är Martin Widmark framför allt känd för bokserien LasseMajas Detektivbyrå. Hans böcker finns översatta till närmare fyrtio språk och ända sedan år 2008 har han toppat listan över de mest utlånade författarna. Berättelserna om LasseMajas Detektivbyrå har filmatiserats som julkalender i SVT, sex biofilmer och som tv-serie.
Marie Trapp
Förstelärare och språk, läs- och skrivutvecklare samt läromedelsförfattare
Marie Trapp är 1-7 lärare med sv/so och idrott som inriktning. Hon är förstelärare och språk, läs- och skrivutvecklare med uppdrag att inspirera, handleda och stötta andra pedagoger i läs- och skrivundervisningen. Marie har även tillsammans med en kollega skrivit studiehandledningen till projektet "En läsande klass". Dessutom har hon handlett, föreläst och haft workshops för pedagoger runt om i Sverige.
Anne-Marie Körling
Lärare, föreläsare, författare och fd läsambassadör
Anne-Marie Körling är läraren som ägnat hela sitt yrkesliv till att främja barn och ungas läsande. Anne-Marie har uppdrag som handledare i undervisningsutveckling samt haft expertuppdrag för flera skolmyndigheter. 2006 belönades hon med Svenska Akademiens svensklärarpris, 2017 fick hon Ingvar Lundbergs pris för sitt arbete och 2022 fick hon även Eldsjälspriset av Svenska Barnboksakademien. 2015-2017 var hon Sveriges läsambassadör. Anne-Marie är en flitigt anlitad föreläsare och är själv författare och krönikör. På P1 kan man lyssna till hennes Tankar för dagen. Hon drömmer om att det ska vara gott om tid att läsa i skolan. En lästimme om dagen på schemat - för eleverna och litteraturen.
Marlen Eskander
Grundare och verksamhetschef för Läsfrämjarinstitutet (LFI)
Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef för Läsfrämjarinstitutet som driver Läslandet. Läslandet verkar för social hållbarhet genom läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet. Marlen är socialantropolog och har arbetat många år inom offentlig sektor och idéburen sektor med frågor som rör demokrati, mångfald, inkludering och integration. Hon sitter även i styrelsen för Kulturrådet.
Mats Myrberg
Professor emeritus i specialpedagogik
Mats Myrberg är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet och har varit vice ordförande i Svenska Dyslexistiftelsen. Hans forskning har omfattat studier av svenska ungdomars och vuxnas läs- och skrivförmåga i internationell belysning. Bland annat har hans forskning lett till dessa siffror: "Ett barn som läser eller blir läst för kan ca 50 000-70 000 ord när det är 17 år. Ett barn som inte läser eller blir läst för kan ca 15 000-17 000."