Hur kan vi peppa eleverna att fortsätta sina fina läsvanor? Här är några inspirerande exempel!
Utmana hela skolan
Hej klass 4A* och lärare Camilla Jansmark på Tråsättraskolan i Österåker kommun! Ni bjöd in hela skolan till en läsutmaning på vårterminen - berätta!
- Efter att ha deltagit i Den stora läsutmaningen läsåret 23/24 tyckte några elever i klassen att alla elever borde delta eftersom de såg vilka effekter det hade på klassens läsning. Eleverna tog upp förslaget på ett elevrådsmöte med representanter från skolans samtliga klasser åk 4-9. Alla tyckte det var en bra idé, även om de äldre eleverna oroade sig för att de yngre skulle få det tufft att tävla mot alla årskurser och föreslog två tävlingar. Det kunde de yngre inte gå med på eftersom de var övertygade om att de kunde läsa lika mycket som de äldre. 4A spelade in en film inför starten av läsutmaningen som visades för alla skolans elever. Alla elever fick även klock-papper där de bokförde sin läsning. Pris utlovades till de tre klasser som läst mest i genomsnitt. Utmaningen pågick i 23 dagar och vi märkte direkt en förändring hos eleverna. Det var många som verkligen kom igång med läsningen och vi har aldrig haft så många utlånade böcker i vårt bibliotek. Det var extra roligt att alla klasser på skolan deltog. Det bidrog både till sammanhållningen i klasserna och mellan klasserna. Effekten av läsningen höll i sig även efter läsutmaningen. Många elever berättade att de nu läste mer på sin fritid och att de sett vad det betydde för deras mående när de läste istället för att använda mobilen. Det var även elever som efterfrågade mer läsning i skolan. Att det blev en så stor framgång beror nog mycket på att det var ett initiativ från eleverna själva och att det beslutats i elevrådet. Det blev ett tydligt exempel på hur eleverna kan ha inflytande över det vi gör i skolan. (*Nu klass 5A)
Fler tips
Utmana föräldrarna i vår!
Låt eleverna sätta ett månadsmål för sin egen och vårdnadshavarens lästid. Kan de vuxna läsa lika mycket som rutinerade läsutmanare…?
Matcha lästid!
Kan klassen läsa lika många timmar under hela vårterminen som under tävlingsperioden i Den stora läsutmaningen? Belöna med klassfest eller en annan rolig aktivitet!
Coacha de blivande läsutmanarna!
Låt fjärdeklasserna få vara läsmentorer åt tredjeklasserna. Boktipsa, bokcirkla, skapa på boktema tillsammans och ha gemensamma lässtunder.